«Նրան, ի ծնե, Մուսան մկրտել էր նկարիչ...
Գայֆեճյանը խորացավ իր միկրոկյանքի մեջ և ստեղծեց մի շարք նկարչական, թեպետ և մանր, բայց գոհարներ, երազական պարահանդեսների մի ամբողջ շարք, որոնց գույների հրավառությունը և երևակայական շքեղությունը մինչև այսօր շլացնում են դիտողին։ Գայֆեճյանից ոչ միայն սովորում էին գեղանկարչություն, այլև խոսելու կուլտուրա, ազնիվ ու վեհ զգացումներ...»։
Երվանդ ՔՈՉԱՐ
«Ես և դուք»
ՀԱՅՏՆՈՒԹՅՈՒՆ ԳՈԼՈՎԻՆՅԱՆ ՊՈՂՈՏԱՅՈՒՄ
Թիֆլիսի Կադետների դպրոցի դիմաց էր գտնվում Միլլով եղբայրների նորաբաց ապակու վաճառատունը։ 1917-ի փետրվարին այստեղ աննախադեպ եռուզեռ էր, բացվել էր հայ կերպարվեստագետների միության անդրանիկ ցուցահանդեսը, Եղիշե Թադևոսյանի ղեկավարությամբ։ Դահլիճը լի էր ծաղիկներով, որոնց թունդ բույրն առանձնահատուկ շուք էր հաղորդում ցուցահանդեսին, նվագում էր լարային քառյակը, աննախադեպ մի բան Թիֆլիսի գեղարվեստական կյանքում։ Ցուցադրությունը շքեղ էր և՛ որակով, և՛ քանակով։ Հիսուն հայ նկարիչների և ճարտարապետների 350 աշխատանք էր ներկայացված, որոնք ապրում և արարում էին Փարիզում և Լոնդոնում, Մոսկվայում և Պետերբուրգում, Թիֆլիսում և Ախալցխայում, Նոր Նախիջևանում և Էջմիածնում։ Պատվավոր հյուրերի կարգավիճակով էին նկարահանդեսը ամբողջացնում լայնորեն ճանաչված Վ. Պոլենովի, Վ. Բորիսով-Մուսատովի, Ա. Գոլովինի, Ն. Բեբուտովայի, Լ. Գուդիաշվիլու և Մ. Թոիձեի ստեղծագործությունները։ 28 օրվա ընթացքում ցուցահանդես այցելեց 15 հազար արվեստասեր, և գնվեց 18 հազար ռուբլու նկար։ Ե՛վ այցելուների քանակով, և՛ ձեռք բերված ստեղծագործությունների գումարի չափով ցուցահանդեսն աննախադեպ էր։ Պատվավոր այցելուների թվում էր զորավար Անդրանիկը։ Ցուցահանդեսի կազմակերպիչներից էր Ստեփան Թարյանը, որի անտիպ հուշերում նկարագրված է զորավարի այցը. «Լավ եմ հիշում մեր ցուցահանդես հաճախ այցելող Անդրանիկին, նրա գունատ, ծաղիկ հիվանդությամբ մի քիչ խաթարված դեմքը, երկար բեղերով։ Քաղաքացիական կոստյումով էր, գլխարկ էր դրել, ձեռքին ձեռնափայտ կար։ Նա դանդաղ քայլում էր դահլիճներում, նրա շարժումներն աչքի էին ընկնում զարմանալի սահունությամբ»։ Ի դեպ, ցուցադրվում էր Հակոբ Գյուրջյանի քանդակած զորավար Անդրանիկի գիպսե դիմաքանդակը։
Այս պատմական ցուցահանդեսը վաղաժամ ընդհատվեց։ Ռուսական կայսրությունում մոլեգնում էր Փետրվարյան հեղափոխությունը…
«ՅԱՍԱՄԱՆՆԵՐԻ» ԿԱԽԱՐԴԱՆՔԸ
Հուշեր ցուցահանդեսից. Երվանդ Քոչար. «1917 թվին Թիֆլիսում բացվեց հայ արվեստագետների առաջին ցուցահանդեսը, որտեղ Գայֆեճյանի «Յասամանները», մեծ ֆուրոր հանեց։ Հիշում եմ, թե ինչպես Եղիշե Թադևոսյանը, իր ինքնատիպ վերարկուն հագին, նույնչափ նշանավոր ձեռնափայտը թխկթխկացնելով, դահլիճ էր վազում Միլլովի ընդարձակ սրահներում և գյուտ արածի պես, ավետիսի նման հաղորդում էր հայ արվեստում Գայֆեճյանի «Յասամանների» հրաշք երևույթի մասին։ Թադևոսյանը մեզ` երիտասարդ սկսնակ նկարիչներիս (Մ. Մազմանյան, Կ. Հալաբյան, Լ. Ասլամազյան, Մ. Մարգարյան, Ի. Կարալով և ուրիշներ), հիացմունքով բացատրություններ էր տալիս, հորդորում էր օգտվել նրա գեղանկարչական նուրբ ճաշակից... Ով հիշում է 1917 թ. այդ ցուցահանդեսը, չի կարող մոռանալ Գայֆեճյանին...»։
Գիտակ մարդիկ համոզված են, որ Օսիպ Մանդելշտամի «Իմպրեսիոնիզմ» բանաստեղծությունը գրվել է հենց «Յասամանների» տպավորությամբ։ Նույն մարդիկ հավաստիացնում են, որ երկար տարիներ «Յասամանները» «հայկական իմպրեսիոնիզմի» գլխավոր խաղաքարտն էր։
«Մահից մի քանի օր առաջ նա խնդրեց իրեն հասցնել յասամանի ծաղիկներ... Աշուն էր, քամին էր սուլում, մերկացել էին այգիները։ Իսկ մեզ ժպտում էր նրա կախարդական «Յասամանները», միշտ բուրավետ և միշտ գերիչ, լի սիրով հանդեպ մարդը, բնությունը, կյանքը»,- հիշում է 1952-1967 թթ. Հայաստանի նկարիչների միության նախագահ Ռուբեն Պարսամյանը։
Ճանաչված գեղանկարիչ և արվեստաբան Նիկոլայ Քոթանջյանի կարծիքով հայ սկսնակ նկարիչների մի քանի սերունդների համար այդ նկարի գունային ներդաշնակության գեղեցկությունը, գունեղ ֆակտուրայի ապշեցուցիչ կենդանությունը և գեղանկարչական լարման անմիջական վերարտադրությունը այն դասերից էին, որոնցով նրանք ընկալում էին գեղանկարչության Մեծ արվեստը։
«Յասամանն» արժանացել է հայ կերպարվեստի այլ նշանավորների, ի մասնավորի, Հենրիկ Իգիթյանի մասնագիտական խորքային դրվատանքին։ Սակայն թույլ տվեք բավարարվել ասվածով և «Յասամանների» ցայտուն նկարագիրը սրտներումս կրելով` անծանոթ ընթերցողին ներկայացնենք Վահրամ Գայֆեճյանին, նախ որպես հողեղեն արարածի, պարզելու համար նրա հրեղեն հետագիծը։
ՆԱ` ԱՐՎԵՍՏԻ ԳՈՐԾ
Ինչպես Վարդգես Սուրենյանցը, ինչպես Էդգար Շահինը, ինչպես որ Գեորգի Յակուլովը (հետագայում նաև Վարուժան Վարդանյանը), տիար Գայֆեճյանը գեղանկարչական արտիստականության նմուշ էր։ Նա իր կրթվածությամբ և ներաշխարհի գունեղ հարստությամբ ինքնին արվեստի գործ էր։ Զարմանալու ոչինչ չկա. գյուղաքաղաք Ախալցխայի հայությունը ներգաղթել էր Կարինից, և մի՞թե Գայֆեճյանը մայրաքաղաքային նկարիչ չէր, մի՞թե նա իր գենետիկ հուշերում չէր սովորել Անի մայրաքաղաքի դպիրների մոտ և մի՞թե չէր աշակերտել Թորոս Ռոսլինին` Հռոմկլայի դղյակներում։ Ամենուր նա առաջադեմ գեղանկարչական հոսանքների առաջնադասում էր, առանց առաջնորդության որևէ հավակնության, ուղղակի Վահրամը նորարար էր, տեղում չէր դոփում, առաջ էր քայլում ժամանակի առաջավոր հոսանքներին համընթաց` դեռևս արևելյան լեզուների Լազարյան ինստիտուտի գիմնազիայում։ Իսկ ժամանակը պատանուն մղեց դեպի նշյալ ինստիտուտի գեղարվեստական խմբակ, ուր սովորում է Սերգեյ Սուդեյկինի և Գեորգի Յակուլովի հետ։ 1899-1901 թթ. ուսանողական ամսաթերթ է հրատարակվում, որի կնքահայրերն էին Վահան Տերյանն ու Վահրամ Գայֆեճյանը։ Գեղանկարչության նկատմամբ սերը դառնում է կյանքի ուղենիշ, Գայֆեճյանը մասնավոր դասեր է առնում ճանաչված «передвижник» Բոգատովի մոտ, ներկայացումներ է ձևավորում ուսանողական թատրոնում։ Ի դեպ, վարագույրի վրա Արարատ լեռն էր պատկերված, լեռան համապատկերում էլ` ուղտերի քարավանը։
Գեղանկարչության հանդեպ սերը, այո՛, կյանքի ուղենիշ էր, բայց և այնպես Լազարյան ինստիտուտն ավարտելով ակամա շեղվում է ուղենիշից, ընդունվելով Մոսկվայի համալսարանի բժշկական ֆակուլտետ։ Ընդունվում է հոր պարտադրանքով։ Երրորդ կուրսը անավարտ թողնելով (նրա համար անտանելի էին դիակազննումները), փոխադրվում է նույն համալսարանի իրավաբանական բաժին, որն էլ ավարտում է 1909-ին։ Բայց չէ՞ որ կերպարվեստն էր նրա հավատո հանգանակը։ Եվ ահա նույն 1909-ին լույս աշխարհ է գալիս Գայֆեճյանի մյուս գլուխգործոցը` «Սալոմեն», Վահան Տերյանի առաջարկով։
Մոսկվայում նրա ստեղծագործական կյանքը բուռն ու հագեցած էր։ Ի մասնավորի դեկորատոր է աշխատում Կայսրական Մեծ թատրոնում։ Բայց 1911-ի վերջում թողնում է Մոսկվան և ճանապարհ բռնում դեպի հայրենի եզերք, դեպի զարդանախշ կարպետ հիշեցնող Ախալցխա։ Այն շուրջ 20 հազար բնակիչ ուներ, բայց չուներ էլեկտրականություն, ռադիո, հեռու էր երկաթուղուց և, առհասարակ, մշակութային կյանքից։ Գայֆեճյանն իր հետ հայրենիք բերեց մայրաքաղաքային մշակույթի ոգին և շունչը, գեղարվեստական ամսագրեր, գրականություն, ձայնասկավառակներ, և գյուղաքաղաքը ինքնին քաղաքակրթվեց։
«Նա, ինչպես լույսի շողը մթության մեջ, լուսավորեց ինձ և իմ ընկերներին։ Վահրամ Նիկիտիչի տունը ինձ համար դարձավ մշակույթի օջախ, թանգարան, դպրոց, իսկ Գայֆեճյանը` իմ Մեծ ուսուցիչը»,- գրել է նրա զարմիկն ու սանը` նկարիչ Լետկարը։
Գեղանկարչական հայտնությունների օազիսը Գոգենի համար Օվկիանիան էր, Պ. Կուզնեցովի համար` ղրղզական տափաստանները, Սարյանի համար Մերձավոր Արևելքը։ Վահրամ Գայֆեճյանի օազիսը Ախալցխան էր։
ԲԵՐՏԱ ՔԱՄՅՈՒ` ՆԿԱՐՉԻ ՎԱՂԱՆՑՈՒԿ ՄՈՒՍԱՆ
Բնանկարելիս Գայֆեճյանը ճակատագրի քմահաճությամբ և պատահաբար հանդիպում է Փարիզից ժամանած նկարչուհի Բերտա Քամյուին, որը եվրոպական ճանաչում վայելող Աբասթումանի լեռնային առողջարանում բուժում էր թոքերը։ Կարճ ժամանակ անց Փարիզի դուստրը հարսանեկան քողը գլխին ներս մտավ տեր Մկրտիչ Գայֆեճյանի տուն։ Գայֆեճյանի հայրը` տեր Մկրտիչը, քահանա էր, դասավանդում էր հայոց լեզու և գրականություն։ Կարճ ժամանակ անց 1914-ին Բերտա Քամյուն վերադառնում է Ֆրանսիա, հարազատներին այցելության։ Եվ կալանվում է հայրենիքում. Առաջին աշխարհամարտը բաժանեց նորաստեղծ ընտանիքը։ Ռուսական հեղափոխությունը լրացրեց մնացածը, Փարիզից Ախալցխա փակ էին բոլոր ճանապարհները, բաց էր միայն չմարող կարոտի ճամփան։
Վահրամ Գայֆեճյանը երկրորդ անգամ ամուսնացավ 15 տարի անց։ Նրա սեղանին Բերտայի դիմանկարներն էին, կատարված գուաշով։ Նկարներից մեկը կոչվում է «Կար անելիս», կատարված 1915-ին։
Տարիներ անց նկարիչը տեղեկանում է, որ Բերտա Քամյուն որդեգրել է մի հայ գաղթական աղջկա։
«ԱՐԾԱԹԵ ԴԱՐԻ» ՆԿԱՐԻՉԸ
Վահրամ Գայֆեճյան կերպարվեստագետը, անկասկած, լուսաստղ է 20-րդ դարի, գուցե առհասարակ հայ կերպարվեստի պատմության համաստեղությունում։ ՈՒ մի՞թե ժամանակը չէ երկրով մեկ մի բացօթյա պատկերասրահ բացելու և, ի թիվս Կոջոյանի ու Կալենցի, Մինասի, Սիրուն Հրաչի և մյուսների, տեսանելի վահանակների վրա ներկայացնել Վահրամ Գայֆեճյանի «Յասաման» և «Սալոմե» գործերը։ Նա հայ կերպարվեստի «Արծաթե դարի» վարպետներից է, դար, որը շողափայլ անուններ է նվիրել հայ, նաև համաշխարհային կերպարվեստին։
Վրեժ ԱՌԱՔԱԼՅԱՆ